fredag 16 augusti 2013

På besök i Smålands djupa skogar!

Eftersom jag är skåning så tycker jag självklart att Skåne är vackraste delen av Sverige men jag kan också förstå det vackra i ett småländskt landskap så här mitt i sommaren. Lite trolskt med sina täta skogar och marken täckt av lingonsnår med knallröda mogna lingon och vackert gröna ormbunksblad. 
Vi gjorde en dagsvisit i Nöttja för att göra ett reportage för Allas hemma hos konstnären Fredrik Jansson och hans familj. Efter avslutat jobb så kunde Caroline och jag inte motstå att ta vägen via Markaryd och Fredriks favoritantikaffär Lillstugan Antik. Jag kunde inte drömma om att Småland kunde gömma på ett sådant guldställe. Vi drog Österlen runt tidigare i veckan efter antika smultronställen men ingen av dem var i närheten av detta:))

Mina favoriter hos Fredriks konstverk var dessa små minisar
som han kallar glimtar. Tanken är att man sätter i hop en
en helhet av ett antal små glimtar kanske sex, tio eller
tre stycken. Det svåra är att välja för man vill ha alla!

Ett par kilometer rakt ut i skogen från Markaryd möts man av den här drömsynen. Antika prylar i massor.

6000 kronor för det här svara skåpet som jag fastnade för. 

En blandning av franska emaljskyltar,
kristallkronor, kuddar av gamla mjöl-
säckar skira glas och mönstrat porslin!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!