måndag 1 april 2013

Intervju med Malin Appelgren Paulsson


























Foto: Peter Erlandsson


Förra sommaren var jag och några väninnor på en dags rundtur på Österlen. Vi besökte bland annat Malin Appelgren Paulsson som just den dagen hade utförsäljning i sin inredningsbutik. Att hon dessutom var en duktig hantverkare och designer av vackra föremål i mässing och tenn visste jag inte innan vi kom dit. Hennes kombinerade butik och ateljé var verkligen sagolikt vacker.

För ett par veckor sedan besökte jag henne igen med fotograf Peter Erlandsson för att göra ett reportage. Nu fick jag också chansen att intervjua henne för min inredningsblogg. Jag förstod direkt att Malin inte var någon slätstruken kvinna. Att hon hade öga för det vackra i livet såg jag både i hennes hem och i hennes hantverk. 
Hon lämnade sitt jobb på SEB i Luxemburg för att övertala sin morfar att få föra vidare hans hantverkskunnande. Inte dåligt tycker jag! Med sin envishet fick hon igenom sina önskemål och jobbar idag som vad hon kallar konstnär i tenn och mässing. Hon berättar att mässing är bångstyrigt, icke förlåtande och envist att arbeta med. Tenn är som smör om man jämför. Mjukt följsamt och förlåtande. Ett behagligt material helt enkelt. Jag föll som en kägla för hennes underbara underläggstallrikar i tenn. Att äga några sådana hade varit som att ruva på en skatt! Varje tallrik kräver minst 3 tusen hammarslag.

Vad är/har varit ditt roligaste uppdrag?
Att göra mina lampetter. Som när jag fick en beställning på sju stycken som nu pryder guldpelarna i AF borgen i Lund.

Vad är du mest stolt över?
Att jag gjort två stora kungalampetter i mässing som bröllopspresent till kronprinsessan Victoria och Daniel.

Var vill du helst sälja dina produkter/konstverk?
Morfar sålde till Svenskt Tenn när han var verksam så det hade ju varit roligt att finnas där.
Annars väljer jag ju ut mina försäljningsställen som är ganska få eftersom jag bara hinner ta fram ett begränsat antal varje år.

Vem inspirerar dig?
Morfar

Var samlar du kraft?
I naturen här ute på Österlen. Det är en riktig kraftkälla!

Har du någon gång i livet fått en chans som du ångrade att du inte tog?
Jag fick en förfrågan från Skultuna om att ta fram produkter i mässing. Jag förstod inte då att det var ett mycket bra erbjudande som jag tackat nej till.

Vad är ditt livs viktigaste beslut?
Att börja arbeta med händerna.

Har du haft någon riktig vändpunkt i ditt yrkesliv?
När jag bestämde mig för att lämna mitt jobb på SEB i Luxemburg och efter ett samtal med morfar beslutat mig att gå i hans fotspår och arbeta kreativt med mässing och tenn.
Min första utställning på Malmömässan då jag fick massor av uppmärksamhet av pressen var också en vändpunkt. Det var nog då min nya karriär tog riktig fart.

Vad skrattade du senast åt?
Jag skrattade för en sekund sedan inte åt er men tillsammans med er.

Vilken person står dig närmst?
Inte en enskild person utan hela min familj.

Vilken person levande eller död skulle du helst vilja spendera en dag med?
Estrid Ericson eller kanske Coco Chanel.

Vad köpte du senast till dig själv?
Ett par jeans.

3 saker till som du måste göra innan du dör?
Flytta utomlands med min hammare och stock, Vill bygga ett hus till från grunden. Sedan vet jag inte riktigt vad det tredje skulle vara ????

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!