onsdag 29 maj 2013

Guldkorn!


Förra veckan körde jag över 120 mil för att hinna med alla roliga och spännande uppdrag som jag har på gång. Jag har varit i Smålands vackra skogar, åkt vidare till Göteborg och avslutat veckan på norra Själland. Jag har besökt oemotståndligt vackra platser och mött många fascinerande människor.


           

I Gemla utanför Växjö ligger denna gamla herrgård, fullständigt inbäddad i grönska. Som att komma rakt in i en sagobok. Hela huset med alla detaljer som verkar vara helt bevarade från 1800-talet, då gården byggdes. Miljön fick mig att tänka på mitt absoluta favoritbarnprogram - Slottet silverkronas gåta. Jag tror att det var så det hette! Lite mystiskt, spännande och långt ifrån verkligheten och hetsen på motorvägen några kilometer bort. Hann inte stanna länge denna gång men kommer igen i September med fotograf så vi kan dokumentera hemmet från alla vinklar. Vidare till Jönköping och sedan Göteborg.


Nu har jag hittat mitt nya porslin. Mina gamla Himla tallrikar är kantstötta och trista. Har tidigare sett dessa i Köpenhamns bästa inredningsbutik, Rue Vert. På Artilleriet i Göteborg hittade jag dem igen. De är från kinesiska Jia och finns bara på NK, Svenskt Tenn och hos Artielleriet. Made in China:)Låter plötslig exklusivt.




Magasin36 är som alltid ett underbart ställe att besöka. De har Sveriges vackraste lokal. Här kan man äta lunch handla lite god mat med sig hem och botanisera i butiken med kläder och inredning.


Vidare över bron till Själland. Första stoppet är gulliga Henriette i Snekkersten. 


Vidare till Hornbæk där jag inte varit sedan jag var barn. Lika vackert som jag minns det men långa sandstränder en söt hamn med många, många vackra segelbåtar. Ilse Jacobsen har sitt säte här med klädbutiker, blomsterbutik (bilden ovan) och snart ett SPA nere vid havet! Åk dit och njut!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!