onsdag 22 maj 2013

Lisa Hilland – 2013 års mest uppseendeväckande formgivare

Foto: Petra Bindel

Lisa Hilland – min favoritdesigner nummer 1. 
Jag har jagat henne per telefon när hon var på väg till Milano och när hon höll på med arbetet med Stolen Bow Chair och ändå bor hon bara två kvarter ifrån mig i Västra Hamnen i Malmö. Jag har fått förmånen att hälsa på hos hennes föräldrar ute i Dalby men jag har aldrig själv träffat henne själv! Givetvis förstår jag att hon är upptagen så jag är glad att jag kunde göra min lilla bloggintervju per telefon. Hennes möbler i sällsynt vackra material och i en hänförande design och tanken att de ska vara hållbara för generationer är något som jag beundrar mycket. Less is more!



Vad är din senaste design?
'Baby It Will Never End' en möbelserie med spegelreflektioner som en metafor för gränslös, villkorslös kärlek.
Visades i Milano under Salone del Mobile nu i April.

Vilken är din favorit bland dina egna verk?
Alla verk är som mina barn - olika - men jag älskar dem lika mycket!

Beskriv dig själv med 3 ord.
Positiv, kreativ och envis.

Vad är ditt roligaste uppdrag?
I varje uppdrag stöter man på utmaningar som gör projekten roliga och utvecklande.
Alla uppdrag är roliga och fast på olika sätt!

Vad är du mest stolt över?
Att jag inte ger upp mina drömmar - då är en bra 'role model' för mina barn.

Vem inspirerar dig?
Kvinnor och män som tror på sig själva och gör något av sina talanger.
Blev nu senast otroligt fascinerad av Hilma av Klints konst, jag var och lyssnade ett föredrag om henne i Lunds Konsthall.

Var samlar du kraft?
I mitt kreativa arbete samt i naturen med min familj.

Dold talang som få känner till?
Jag är grym på att filéa fisk!

Har du någon gång i livet fått en chans som du ångrade att du inte tog?
Je ne regrette rien!

Vad är ditt livs viktigaste beslut?
Att skaffa barn.

Har du haft någon riktig vändpunkt i ditt yrkesliv?
Ja, i och med att jag blev förälder så förändrades också mitt sätt att se på mitt yrke.
Då bestämde jag mig för att helhjärtat satsa på min egen design och arbeta med långsiktigt hållbara produkter.

Vad skrattade du senast åt?
Vi skrattar och busar mycket hemma!

Vilken person står dig närmst?
Min man och mina barn.

Vilken person levande eller död skulle du helst vilja spendera en dag med?
Min man och mina barn.

Vad köpte du senast till dig själv?
Skruvar och muttrar på en järnhandel.

Favoritresmål?
Metropoler för kulturen och naturen för att koppla av.

3 saker till som du måste göra innan du dör?
Leva, leva och leva - med allt vad det innebär!

Flowerbed Foto: Niklas Lundström

Gloria Mirror Foto: Svenskt Tenn


Pompom Foto: Svenskt Tenn

Poppy Basket Foto: Sofie Sykfont


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!